Monday, December 12, 2011

Perubahan (upgrade) yang menyusahkan.

Aku tak tau apa yang terjadi kat office aku hari ini. Sebab aku outstation ke JB sepanjang 2 hari ni.

Dikatakan ada upgrade pasal Microsoft Communicator. Upgrade dari server name dan juga ada certification. Sebelum ni, takde pulak certification. Mungkin untuk encryp mesej kot.

Maka, apa yang terjadi adalah chaos kat beberapa tempat di belah Pantai Timur. Masing-masing mengadu tak boleh logon aplikasi ini. Yang manager aku pulak boleh kata, bersedialah sebab akan datang banyak incident.

What the fuck? Tugas kita di sini adalah mengurangkan masalah/incident dan bukannya mencipta problem. Kalau lah problem itu disebabkan upgrade, team diorg la patut menyediakan suatu cara mudah (atau tanpa campurtangan) untuk user dan IT support. Ala, macam Google dan Facebook upgrade, user dia mana perasan ada upgrade. Tiba-tiba dah ada je. Kalau la memerlukan campurtangan user, perlu ada langkah mudah yang berkesan. Semudah 1 kali klik. Oh! Hampeh company aku ni.

Head aku pelik kenapa tak follow ITIL.

Ni masalahnya ambil fresh graduate buat keje. CEO aku kata, ambil fresh graduate ni sebab diorang ni muda dan semangat yang tinggi. Apa kejadahnya kalau tak sensitive dengan operation. Nak siapkan keje je tau. Tak tau ke, semua benda ni boleh tungggang langgang. Tu la masalah orang muda (atau separuh masak) tak pandai nak predict future. Yela. pengalaman pun takde.

No comments:

Post a Comment