Sunday, December 22, 2013

Bangun pagi, bukan lagi satu kegembiraan.

Sekarang ini, aku sedang cari mood untuk pergi kerja. Nasib baik, flexble hour. Boleh tangguh-tangguhkan masa masuk office.

Kalau dulu, aku merasa gembira untuk hadir ke pejabat, sekarang tidak lagi.

Aku berasa kurang senang dengan kerenah birokrasi di pejabat, request bertindan dalam satu masa, permintaan yang mengarut dan macam-macam lagi.

Kalau dulu hidup membujang, sudah lama aku ambil keputusan berhenti kerja. Tetapi dulu, selama aku menganggur, aku hilang self confidence. Aku kurang berjumpa orang ramai. Dok melepak dengan orang senasib saja.

Itu sebab aku agak berhati-hati untuk berhenti kerja dan menyertai perniagaan yang belum tentu nasibnya ini.

Tetapi ada satu perkara yang aku discover berkenaan diri aku ini. Jika ada sedikit kegembiraan dalam hidup aku, sudah cukup untuk mengembalikan mood aku. Sekaligus tidak menghiraukan segala tekanan yang akan timbul di pejabat. Dan buat selamba je kalau kena marah.

Contoh kegembiraan yang aku dapat, macam, aku ada buat part-time business, dapat order hampir setiap hari. Aku suka sangat walaupun untung tak banyak. Kalau seminggu takde order, memang hilang mood la.

Atau, otak aku terasa sangat segar sampai aku berupaya fikir idea-idea nak berhenti kerja.

Maka, kalau ada sesiapa yang ada masalah atau takde mood nak pergi kerja, aku cadangkan, cari la sedikit kegembiraan lain supaya dapat mengatasi bad mood anda di pejabat. Sesungguhnya, anda tidak akan berupaya mengubah persekitaran pejabat anda tetapi dapat la sedikit "ecstacy" dari luar untuk menyokong.

No comments:

Post a Comment