Wednesday, June 15, 2016

Fitrah manusia.

Aku takmo cerita pasal agama, sebab blog ni bukan pasal agama. Tapi nak cerita yang mungkin dapat memberi iktibar pada umat Islam di Malaysia ni.

9 Jun lepas, genap setahun kawan aku meninggal dunia selepas terlibat dalam satu kemalangan. Aku bagi nama Karim (bukan nama sebenar). Pendekkan cerita, beberapa bulan sebelum itu, ada satu cerita berkenaan kawan aku ni. Semasa nak menunaikan solat Zuhur dalam bilik dia di pejabat, didapati sejadahnya hilang. Puas dia mencari, tak jumpa.

Tak sampai 5 minit, datang seorang kawan berbangsa India (Hindu) masuk bilik dengan membawa sejadah Karim.

"Sorry Bro. Aku pinjam sejadah ko."

Kawan aku balas, "Eh takpa la. Tapi aku nak tanya. Ko sembahyang ke?"

"Aku nak belajar sembahyang."

"Oooo...."

Selepas tu, kawan aku tu bersembang dengan kawan India tu. Aku tak tau la detailnya. Tapi pada masa itu ada rumour yang dia akan memeluk Islam.

Beberapa minggu selepas kematian kawan aku si Karim, masuk bulan puasa. 1 Ramadan kawan India tu masuk Islam. Alhamdulillah. Diberi nama Kassim (bukan nama sebenar).

Tak lama selepas itu, diadakan majlis ceramah dengan saudara baru di pejabat aku untuk mengetahui bagaimana Kassim boleh terbuka hati untuk memeluk Islam.

Sebab utama yang membukakan hati Kassim untuk memeluk Islam,

"Saya tahu setiap agama, ada penganutnya yang baik dan jahat. Selama saya bekerja di sini, saya tidak pernah didakwah (tarbiah) untuk menerima Islam. Tapi selama saya bekerja di sini, saya bersama orang yang baik-baik, sentiasa menghormati saya walaupun beragama lain, bersopan santun dan bercakap perkara-perkara yang baik. Tuan-tuan juga selalu mengingatkan saya supaya sentiasa jujur dalam hidup. Dan tidak seorang pun cuba berdakwah kepada saya. Itu menyebabkan saya terbuka untuk memeluk Islam."

Aku ni, bukan la baik sangat. Solat pun kadang-kadang tak penuh. Disebabkan macam tu la, ada kawan-kawan alim ni sindir,

"Tak guna cakap benda-benda baik. Berdakwah pun tak pernah."

Tapi saudara baru ni, semua peluk Islam bukan sebab dakwah tapi tingkah laku kita.

Sikap kita pun kira dakwah la juga.

So, jangan optimis sangat.

No comments:

Post a Comment