Thursday, June 30, 2016

Bangsaku, tingkatkan mutu kerja.

Aku ni, bukan baik sangat dalam alam pekerjaan.

Aku ni terlalu lurus orangnya. Tapi selepas lebih 10 tahun bekerja, aku rasa aku baru matang dalam umur 40 tahun.

Dan pandai lawan cakap boss. Hehhehe. Tapi dengan cara berhemah la. Maksud aku, kalau tak betul, aku cuba terangkan apa tak betul. Apa boleh buat. Macam mana nak selesaikan masalah.

Nak kira sekarang, kerja aku dah mudah walaupun sebenarnya, tanggungjawab makin besar. Kalau dulu, kerja aku mengadap user. Tapi kali ini, aku tak mengadap user. Mengadap kes-kes besar, buat study, analisis, cari penyebab, cari penyelesaian dan cadangkan.

Aku ni, lulusan diploma elektronik. So, faham-faham saja la taraf pemikiran aku. Kerja pulak dalam bidang komputer di mana tak ramai orang elektrik masuk.

Aku masuk sebab aku suka. Benda komputer ni, aku belajar sendiri. Yes. Macam budak sekolah baru kenal komputer. Setakat install game dan sofware, tweak sana sini, tu kira hebat la. Kalau orang yang berbakat macam ni, sure dapat kerja sebagai technician computer.

Aku tak. Aku cuba menguasainya. Takde la aku nak berlagak. Tapi dah sifat aku mencari selagi boleh ilmu dan apa-apa yang aku tak faham.

Dipendekkan cerita, aku menugaskan beberapa orang supaya membuat satu kaji selidik berkenaan komputer baru.

Ada sorang ni, bagi borang kajiselidik bersama kata-kata yang agak menyedihkan.

"Minta maaf. Ini sahaja yang saya dapat. Berkenaan dengan security baseline tu, saya bukan pakar untuk membuatnya. Lagi pun saya terlalu banyak incident untuk saya buat."

Ya Tuhan. Aku pun banyak kerja nak buat. Tapi security baseline tu, aku google je, dah tau kat mana nak setting.


Adakah ini taraf staff dalam company 500 fortune?

No comments:

Post a Comment