Tuesday, August 25, 2015

Susah betul hendak menerangkan......

Kalau nak buat kerja kontrak atau maintenance dalam pejabat, perlu dapatkan kelulusan dari HSE officer. Proses tu menjadi susah sebab tiba-tiba pegawai HSE tu jadi bodoh pulak.

1.Hantar Job Safety Analisys untuk kelulusan.

User: Tuan, saya nak dapatkan kelulusan ni.
HSE: Nak buat kerja apa ni?
User: Nak bukak server sebab dah tak guna lagi.
HSE: Step pertama ni apa? Cuba terangkan pada saya.
User: Mula-mula kita delete data dan file dalam server ni. Lepas tu, kita tutup power server.
HSE: Boleh tak kalau awak tutup power dulu dan selepas tu, delete data tu?
User: Errr.......(Aku nak jawab ke, nak gelak ke...nak menangis ke?)

2. 
Hantar Job Safety Analisys untuk kelulusan 2.

HSE: Kalau kena tutup power, apa kecederaan yang kita syak akan dapat/kena?
User: Kalau dah tutup, takde apa-apa masalah.
HSE: Mesti ada punya. Bila kita on atau off suis, ada aliran elektrik. Semua kena ada JSA.
User: (agak dia datang kerja, on PC dia ni, ada JSA ke tidak ni?

3. Bila dah takde apa nak komen.

HSE: Sebarang kerja perlu ada housekeeping. Awak tak nyatakan ni.
User: (err, bukan ke aku tulis akan susun barang dan buang kotak?)

4. Bila HSE anggap kerja kita merbahaya.

HSE: Saya tak boleh luluskan ni. Boleh saya tengok equipment yang awak nak pasang?
User: Ni dalam kotak ni.
HSE: Oooo... Macam PC je.
User: Aha. Memang PC tapi kontraktor nak pasang kang, salah lak sebab takde permit nak kerja.
HSE: Err....aha. Betul tu. (Dia baru perasan, kecik punya hal. Memenatkan dia sebab ambil berat sangat hehehehhe) 

No comments:

Post a Comment