Sunday, January 26, 2014

Support dari pukul 7pagi sehingga 6petang.

Bermula minggu lepas, pihak staff minta IT department untuk mula bekerja dari pukul 7pagi sehingga 6 petang. Tempoh ini adalah flexible hour yang digunapakai oleh syarikat aku.

Sebelum ini, kami support dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang. Ini tempoh rasmi. Walaupun flexible hour telah diperkenalkan, kami masih support ikut tempoh rasmi.

Tapi ini tidak disenangi oleh pihak syarikat dan meminta kami ikut 7 pagi sehingga 6 petang. Kami dibenarkan jika sesiapa yang datang kerja pukul 7 pagi boleh balik pukul 4 petang. Dan seterusnya dari pukul 9 pagi balik pukul 6 petang.

Dari pengalaman aku, tiada panggilan incident dari pukul 6 pagi sehingga 9 pagi. Kenapa nak suruh juga kami datang awal?

Selepas pihak syarikat berkeras, aku sukarela untuk datang awal pagi pukul 7 dan akan balik pukul 4 petang. Dengan syarat, perkara ini diperbincangkan dalam mesyuarat dan dimasukkan dalam minit mesyuarat. Dan aku datang awal tetapi jika tiada aral melintang. Jika aku cuti, terserah kepada kawan-kawan lain untuk backup.

Sebenarnya, ada keuntungan aku ambil tempoh kerja awal ni. Cuba bayangkan, kami hanya akan dapat panggilan incident IT biasanya bermula pada pukul 9 pagi. Ini sebenarnya masa bermulanya staff syarikat kami bekerja. Tak kisah la dia masuk kerja awal atau lewat, tetapi mereka mula kerja dengan tekun pada pukul 9pagi. Dah nama pun syarikat Malaysia kan. Pada waktu ini, baru mereka ada masalah IT dan buat panggilan kepada kami.

Maka, aku keuntungan tanpa buat apa-apa di tempat kerja selama 2 jam. Aku boleh buat macam-macam kerja personal tanpa gangguan. Setakat buat morning report dan jawap email kerja hanya ambil 15 minit sahaja.

Waktu balik aku pula pada pukul 4 petang. Aku untung 1 atau 2 jam. Bukan sahaja aku boleh balik awal, dan berehat dengan banyak di rumah, tetapi jika ada urusan peribadi, pukul 4 ke pukul 6 adalah masa yang amat sesuai. Boleh buat appointment pada waktu tu.

Kesimpulannya, aku bukan kerja 8 jam di syarikat ini, tetapi 6 jam sahaja. Adakah aku curi tulang? Ini bukan kehendak aku, tetapi kehendak syarikat. Jangan salahkan aku la. Nanti sendiri cemburu tengok aku gendong beg balik rumah.

No comments:

Post a Comment