Monday, January 27, 2014

Membawa keluar harta syarikat (edisi kantoi)

Kontraktor aku bawa barang masuk ke pejabat aku untuk pemasangan. Setakat CPU saja yang perlu dipasang, maka monitor, keyboard dan mouse tu, diorang kena hantar balik la. Lagi pun, barang tu company diorang yang punya. CPU tu dipasang sebab nak test system je.

Sudah menjadi kebiasaan, security tempat aku ni, check bonet kereta yang nak keluar dari premis. Untuk membawa keluar harta syarikat, kena ada permit keluar barang. Maka, barang yang tiada permit, akan ditahan dan dipersoal.

Biasa la, harta syarikat yang menjadi perhatian macam barang-barang IT, perabot dan kira barang-barang yang besar la.

Lepas kerja kontraktor aku tamat, diorang cakap, 2 biji monitor nak dibawa keluar perlu permit tak? Aku kata, kena ada permit. Masalahnya sekarang orang yang bagi approval tiada di pejabat. Boleh dikatakan orang-orang di jabatan ni takde.

Boleh pulak si kontraktor ni kata, kalau saya letak monitor ni seat depan, boleh? Security selalu check bonet kereta je.

Hahahaha, aku gelak besar bila dia cakap macam tu. Kenapa aku gelak? Ada 2 sebab.

Pertamanya, sebab ini menunjukkan security guard masih diperbodohkan. Mereka hanya mempertikaikan apa yang mereka nampak dalam bonet dan bukan di atas seat walaupun nampak. Dan sesetengah dari mereka hanya memperhatikan terus di belakang kereta tanpa terfikir, apa ada di bahagian lain dalam kereta.

Keduanya, sebab aku selalu buat trick ni dan tak sangka pulak kontraktor ni, baru 2 kali masuk sini, dah tau trick ni.

Aku ni, bukan la nak curi keluar harta syarikat. Selama aku kerja sebagai IT support, macam-macam la harta peribadi IT yang staff sini bagi kat aku untuk repair. Aku tak repair kat pejabat, sebab memang aku tak suka. Maka, aku bawa balik rumah. Banyak pula songehnya, aku bawa keluar tanpa permit la. Heheheheh.

No comments:

Post a Comment